Submenu
16 oktober 2019

Coachen met succes

Wie kent het niet? Coaching met een ingewikkeld excelsheet. Wat hadden we ook al weer afgesproken de vorige keer? Wat zijn nu de resultaten van ons team van deze maand? Ben je vooruit gegaan het afgelopen half jaar? Waar kan ik de coachingsverslagen vinden? Het zoekwerk wordt je bespaard, we helpen jou graag!

 

Als teamleider van jouw klantenservice wil je de klantcontacten van jouw team graag naar een hoger niveau brengen. Voor het verbeteren van de kwaliteit is monitoring en coaching van medewerkers essentieel. Maar goed coachen is een vak en kost veel tijd. Alleen al de voorbereiding van de komende coaching en de terugblik op het vorige coachingsgesprek. Wat waren ook al weer de afspraken? Hoe ging de vorige coaching? Wat waren de aandachtspunten? Het zoekwerk wordt je bespaart. Alle coachingsmomenten van de betreffende medewerker overzichtelijk bij elkaar. Onze QM-tool helpt jou om je coaching beter op orde te hebben.

 

De QM-tool is een goed hulpmiddel voor de leidinggevende om medewerkers en teams te coachen. Het is gericht op de performance van klantcontacten. Het maakt niet uit op welk kanaal. De tool is toegankelijk via een online dashboard. En een groot pluspunt: alles wordt bij elkaar bewaard! Per team en op individueel niveau.

 

Voorbereiding

In de QM-tool bereid je je coachingsgesprek voor. We nemen als voorbeeld een coaching op telefonie. Je luistert een of meerdere telefoongesprekken van de medewerker terug en vult per gesprek een analyseformulier in. In dit analyseformulier beoordeel je de verschillende onderdelen van het gesprek. Bijvoorbeeld de onderdelen LSD, leiding nemen, juiste oplossing, taalgebruik, afsluiting. Het analyseformulier is ingericht op de afspraken die binnen jouw team/organisatie gelden en die je uniform bij elke coaching toepast. Het analyseformulier koppel je aan een coachdatum en aan een medewerkersnaam.

 

Acties en afspraken

Gekoppeld aan het analyseformulier en de betreffende coachdatum vul je een coachingsformulier in. Hierin geef je bijvoorbeeld aan wat er goed gaat, waar een medewerker aan moet werken, wat de afspraken zijn. Ook dit formulier wordt standaard ingericht naar jullie behoefte. Je kunt dit formulier alvast voorbereiden en vastleggen voorafgaande aan het coachingsgesprek.

 

Coachingsverslag

Het Analyseformulier en het Coachingsformulier samen vormen een overall Coachingsverslag. Dit is één document waarin alles vast ligt van dat coachingsgesprek. Dit verslag is ook voorzien van een grafische weergave van de analyse(s). In één oogopslag zijn de aandachtspunten duidelijk. Het is mogelijk de medewerker dit verslag al voorafgaande aan het gesprek toe te sturen.

 

Coachingsgesprek

Met het Coachingsverslag erbij voer je het coachingsgesprek met de medewerker. Eventuele wijzigingen van de ingevulde formulieren kan de coach achteraf nog doorvoeren. Na het coachingsgesprek heb je met één druk op de knop een pdf bestand van het verslag. Dit deel je met je medewerker. Voor de coach blijft dit alles in de QM-tool bewaard.

 

Volgend coachingsgesprek?

Pak de voorgaande coachingsverslagen van deze medewerker erbij. Eenvoudig en overzichtelijk alle data bij elkaar.

 

Succesvol

Onze tool wordt inmiddels door 5 organisaties gebruikt. Afdelingen variërend van 8 tot 200 medewerkers en 1 tot 16 coaches. We introduceren de QM-tool altijd met een workshop, afgestemd op jouw organisatie.

 

Voor meer informatie lees onze leaflet. Wij komen graag bij je langs om je vrijblijvend een demo van de QM-tool te geven.

 

 
Nieuwsbericht delen