“Daily, I become more” (Tony Robbins)
Een veelgehoorde zin in ons dagelijks leven is “Ik heb geen tijd, ik heb het druk, ik heb er geen tijd voor..”. In onze huidige maatschappij gaan we te snel aan onze tijd voorbij. We nemen nauwelijks een moment om gebeurtenissen te ‘herbeleven’ doordat de tijd ons als het ware 'Fast Forward' duwt. Probeer maar eens te bedenken wat je in het afgelopen weekend gedaan hebt. Met wie heb je gesproken en wat was de inhoud van dat gesprek? Wat heb je aan activiteiten ondernomen? Vaak weten we dat niet eens meer. Of we zeggen tegen elkaar “Goh het is al weer woensdag, wat vliegt de tijd toch snel”. We hollen door en ons leven is gevuld met van alles en nog wat.
En dat is ook de reden waarom het van belang is om regelmatig bij onszelf stil te staan. Bewuster leven. En al helemaal als je dagelijks in contact met klanten bent.
Als specialist in het verbeteren van Klantcontacten moedigt Quality Support deelnemers in trainingen aan om te reflecteren op het eigen gedrag. Reflecteren nodigt uit tot nadenken om waar nodig jezelf aan te sporen tot het zetten van kleinere stappen richting verbetering. Doe je dat niet, dan sta je stil. In omgang met de ander, de klant, kom je jezelf regelmatig tegen. Bij de ene persoon verloopt het contact moeiteloos en bij de ander merk je dat het minder soepel loopt. Je reageert in reactie op de ander, actie versus reactie. Wil je jezelf ontwikkelen dan is zelfreflectie een van de dingen die je moet doen.
Zelfreflectie kan je helpen om te leren anders te reageren op het gedrag van de ander. De ander is zichzelf en daar kun je niets aan veranderen. Je kunt alleen je eigen gedrag leren veranderen door zelf op onderzoek te gaan. Je neemt een kijkje in de spiegel.
Neem jezelf voor om iedere dag de volgende vragen te beantwoorden:
En loop je in je werk regelmatig tegen lastige situaties aan dan kun je jezelf onderstaande verdiepende probleemoplossende reflectievragen stellen: