Submenu
02 mei 2018

De DISC-methodiek: een zeer waardevol instrument!

Binnen Quality Support werken we al ruim 10 jaar met de DISC-methodiek en we zijn nog steeds enthousiast. In die 10 jaar hebben we een flinke ontwikkeling meegemaakt in deze methodiek. We gebruiken DISC inmiddels in allerlei vormen, maar daarover straks meer. Waarom zijn wij zo enthousiast? Dit komt omdat we dit instrument voor veel doelen kunnen inzetten: werving&selectie, loopbaanbegeleiding, persoonlijke coaching, het versterken van teams, het bouwen van teams, inzicht geven bij conflicten. De laatse jaren zetten we DISC ook in bij het klantcontact. Hoe herkennen we gedrag bij onze klanten? Daarnaast kun je deze methodiek ook op alle niveau's gebruiken.

 

Gedrag en DISC

Laten we eerst even teruggaan naar de basis. Gedrag is alle waarneembare interactie van een persoon met zijn omgeving. Dit is wat mensen dag in, dag uit, van elkaar te zien krijgen. Dit is waarop zij reageren en acteren. Binnen de DISC-methode gaan we uit van 4 gedragsstijlen: Dominant (Daadkrachtig), Invloed, Stabiliteit en Conformiteit (Conscentiëus). Elke stijl heeft een kleur D: rood, I: geel, S: groen en C: blauw.

 

In hokje plaatsen

Ook wij vinden dat je mensen niet in een hokje moet plaatsen of een sticker op een persoon moet plakken. Toch doen we dat in deze methodiek regelmatig, dat komt omdat dit het model duidelijker maakt. Iedereen past alle 4 de gedragsstijlen toe, maar heeft zeker 1 of 2 voorkeursstijlen. We zeggen al heel snel "iemand is erg rood", dat is de sticker. Wat we in feite bedoelen is dat deze persoon erg veel 'rood gedrag' laat zien.

 

Hoe DISC te gebruiken?

Quality Support heeft in de loop der jaren allerlei werkvormen met DISC bedacht. Afhankelijk van het doel zetten we bepaalde werkvormen in. Al onze trainers werken met DISC, sommige zijn gecertificeerd consultant voor TTI Succes Insight, andere voor Insights Discoverey en sinds kort werken we ook met MapsTell. In bijna al onze trainingen wordt er wel gewerkt met DISC. We hebben zelf Persona's ontwikkeld waarmee we laten zien welk gedrag hoort bij welke persoon. Wat moet je bij deze persoon juist wel doen en wat niet? Hoe kun je het best je doel bereiken bij een bepaalde persoon? Hoe herken je deze persoon? Met welke persoon identificeer je jezelf?

 

De klant en DISC

In trainingen waar klantcontact centraal staat gebruiken we ook altijd de DISC-methode. Welke gedragsstijlen hanteer ik zelf? Hoe herken ik de gedragsstijlen bij de klant? En de volgende stap is: Hoe ga ik daar dan vervolgens mee om? Stel dat ik een rode klant (dominant, daadkrachtig) tegenover me heb staan. Die klant loopt enorm te drammen, althans dat is wat het in mijn beleving is, ik ben immers zelf ook erg rood. Vechten! Dat is het eerste wat in mij opkomt. Maar vechten is geen optie, wat dan wel? "Meneer Jansen, u heeft helemaal gelijk, dit hebben we fout gedaan, onze excuses. Wanneer ik in uw schoenen zou staan zou ik ook erg boos zijn." Ik beloon de daadkracht van meneer Jansen en plaats hem even op een voetstuk.

 

De Spiegel

We hebben het afgelopen jaar een methodiek ontwikkeld die ver wegblijft van de rollenspellen waarbij één deelnemer hard werkt en de rest (lachend) toekijkt. De Spiegel heeft een clinic-vorm waarbij de deelnemers een time-out kunnen aanvragen, deelnemers elkaar kunnen ‘aftikken’ en waarbij de acteur steeds wisselende klanttypes aanneemt. Ook onze acteurs hebben zich verdiept in de DISC-methode. Zij kennen vooraf de gedragsstijlen van de deelnemers in de training. De deelnemer kan zelf aangeven welke gedragsstijl de acteur moet aannemen.

 

Doel: inzicht in gedrag

Welk instument we ook inzetten en welk doel de DISC ook dient, we willen uiteindelijk bereiken dat er inzicht komt in gedrag. Bij werving & selectie willen we dat de opdrachtgever inzicht krijgt in de gedragsstijlen van de sollicitant. Past hij of zij in het team? Daarnaast willen we ook dat de sollicitant meer inzicht krijgt in eigen gedrag. Door een gedragsprofiel te maken verschaffen we dit inzicht bij zowel onze opdrachtgever als bij de sollicitant.

 

Bij een teamontwikkeling geven we allereerst de deelnemers (teamleden) inzicht in de eigen gedragsstijlen. Vervolgens zien de teamleden hoe het totale plaatje van het team eruit ziet. Waar liggen de krachten van het team en waar de valkuilen? Heeft iedereen de juiste rol in het team? Welke kleuren missen we in het team? Welke kleuren overheersen in dit team? Zo krijgen alle teamleden dus een heel duidelijk beeld van het team en kunnen we met elkaar concrete acties inzetten om het team sterker te maken.

 

Wij zien de DISC-methode als zeer waardevol, maar ook hier geldt: het is een instrument en geen middel op zich. Een instrument dat op alle niveaus is te gebruiken en is in te zetten voor verschillende doelen.

 

 

 
Nieuwsbericht delen