In mijn werk als trainer en coach breng ik vrouwen en mannen in contact met hun kwaliteiten en uitdagingen. Ik help ze enerzijds hun persoonlijke kracht te ontdekken en te ontwikkelen. Anderzijds leer ik ze omgaan met hun valkuilen om op die manier effectiever te zijn in hun werk. Regelmatig worden me vragen gesteld als: “Op welke manier kan ik mijn medewerkers bewust maken van hun representativiteit?” of “Ik wil zelf een krachtigere uitstraling hebben, hoe doe ik dat?”
78Color System? Wat is dat?
Onze hersenen zijn altijd op zoek naar harmonie en balans. Als mens komen we het meest tot ons recht wanneer wij kleuren dragen met dezelfde eigenschappen als onze eigen, natuurlijke kleuring. Voor het meest flatterende effect zouden de ondertoon, zuiverheid en kleurhoogte van onze kleding en cosmetica dan ook in het verlengde van onze natuurlijke kleuring moeten liggen. Bij het 78Color System kijk ik naar drie kleurkenmerken die al dan niet aanwezig zijn in de huid, haar en ogen.
Een kijkje in de spiegel
Tijdens de kleurenanalyse nemen we samen letterlijk een kijkje in de spiegel. We kijken naar de reflectie van kleuren op de huid. Met een witte doek en een huidkraag wordt de klant geneutraliseerd. Make up, bril en sieraden gaan af, haarlokken worden weggestoken. Zelf draag ik ook neutrale basiskleuren om de analyse van de klant niet te beïnvloeden.
Vervolgens doorlopen we vier fases:
Vijf voordelen van een persoonlijke kleurenanalyse:
In teamverband toepasbaar?
Jazeker. Heel recent heb ik tijdens een kick-off voor een groter trainingstraject kleurenanalyses afgenomen bij polimedewerksters van een groot ziekenhuis. Zij mogen hun eigen kleding dragen waarbij ze rekening houden met representatievoorschriften (geen hemdjes, vesten, open schoenen, spijkerbroeken, leggings, zichtbare piercings of tatoeages, wel minder opvallende accessoires). Een van de doelen tijdens het trainingstraject is dat de deelneemsters zich bewust zijn van hun non-verbale communicatie. De deelneemsters weten nu welke kleuren hen het meest flatteren en hoe ze hiermee kunnen communiceren.
Kleuren hebben een grotere impact in de psyche dan mode. Elke kleur heeft zijn specifieke karakter en u kiest kleuren met bepaalde eigenschappen die met uw karakter of persoonlijkheid overeenstemmen. Het is interessant om te weten dat u eigenschappen van kleuren bewust kunt inzetten in de non-verbale communicatie.
Tips, direct toepasbaar!
Tip 1: Vermeerder het gebruik van de kleur rood als u motivatie nodig heeft en een gevoel van besluitvaardigheid, wilskracht en kracht wilt geven.
Tip 2: Gebruik de kleur blauw als u wilt communiceren met autoriteit, trouw, toewijding en diplomatie.
Tip 3: De kleur wit zorgt voor een positieve, opfrissende en optimistische gedachtegang en gaat negatieve gedachten tegen.
Is dit iets voor u en uw collega's of voor uw team? Neem dan contact met ons op.
Angélique Heijmans, trainer voor Quality Support