Submenu
28 oktober 2015

E-mail loze vrijdag

Net zoals de trend Friday - Casual Day uit Amerika is overgewaaid lijkt de trend e-mail loze vrijdag ook op het Europese vasteland aan te slaan. In de VS blijken steeds vaker bedrijven een e-mail loze dag in te stellen. Zodat collega’s weer eens met elkaar praten zonder elkaar te bestoken met e-mails die tot niets leiden. Of zodat ze weer eens met een klant bellen, die nog nooit de stem van de medewerker heeft gehoord. Meer contact met collega’s en klanten en minder heen en weer schuiven met de hete aardappel, zou de gedachte erachter zijn.

 

Managers klagen, volgens de Wall Street Journal, dat veel medewerkers de problemen niet meer te lijf gaan, maar de hete brij maar voor zich uitschuiven. Of beter: de hete aardappel bij iemand anders op het bord leggen via de mail. Daarbij komt dat de kale en ongepolijste taal vaak ook nog zorgt voor veel spanningen tussen de mensen onderling.

 

Veel verstokte mailers die maar niet op konden houden met mailen moesten door de hoogste baas tot de orde worden geroepen. Sommigen gingen gewoon door met het tikken van alle mails op vrijdag en lieten ze dan pas op maandagochtend los. Met een vastlopend systeem tot gevolg.

 

Anderen zagen uiteindelijk ook de voordelen wel van een mailloze dag. Ze gingen naar de medewerkers toe en vroegen hoe het met hun project of werk ging. En dat leidde vaak tot een beter resultaat en effectiever overleg.

 

Typisch Nederlands is dat we dit dus direct gaan onderzoeken (leve de bloggers en de polls) en de meerderheid zegt hierover: “Geweldig idee, komen we eindelijk weer eens aan ons werk toe”.

 

De wal keert het schip, het doorslaan van de e-mail cultuur komt automatisch tot een zacht einde. Een voorwaar fantastisch hulpmiddel werd de oplossing voor alle kwalen. Niet dus. De voordelen van de telefoon pakken of even bij iemand binnenlopen zijn veel groter dan vaak aangenomen. Doe het gewoon, maak contact, echt contact met elkaar. Begrip, respect en waardering is uw oogst.

 

Dus loop vrijdag het call center binnen en praat met de supervisor, drink koffie met de agents en hoor uit de eerste hand hoe de zaken reilen en zeilen. U gaat gegarandeerd geïnspireerd en met een zak vol ideeën weer terug naar uw afdeling.

 

 
Nieuwsbericht delen