Submenu
15 juli 2015

Medewerkers ontwikkelen:  Duurzaam!

Maatschappelijk verantwoord ondernemen  staat bij veel organisaties hoog in het vaandel, allerlei maatregelen worden getroffen. Hoe staat het met uw personeel? Wordt er aandacht besteed aan het duurzaam ontwikkelen van uw medewerkers? Wij maken het nog te vaak mee dat we ontwikkelingsvragen krijgen waarbij je een heel groot vraagteken kunt zetten bij deze duurzaamheid. Duurzaam betekent voor ons dat er na een coaching, assessment of training een borging is binnen de organisatie. Een gedragsverandering bewerkstellig je niet in een training, binnen een aantal coachingssessies of met het bespreken van een afgenomen assessment. Drie grote valkuilen op een rij:

 

  • Motiveren versus Inspireren
    'Een mens kan veranderen, maar je kunt een mens niet veranderen'. Wanneer we over ontwikkelen praten dan is wat ons betreft het eerste vereiste dat de medewerker wil ontwikkelen, wil veranderen, wil groeien. Je kunt medewerkers wel hiertoe motiveren, maar ertoe inspireren zou veel mooier en effectiever zijn. Komt het vanuit de medewerker zelf, dan is de kans op duurzaamheid vele malen groter. Ga medewerkers dus niet een ontwikkelingstraject in sturen!
     
  • "Ik zie geen resultaat van de training..."
    Dit is een veelgehoorde conclusie na een training- of een coachingstraject.  De gedragsverandering wordt niet bereikt tijdens, de training of het traject, maar na het traject op de werkplek. Het verandertraject begint met bewustwording. De leidinggevende  (of coach) zal de medewerker hierin moeten begeleiden, zaken moeten met regelmaat terugkeren. Er dient dus een borging plaats te vinden binnen de afdeling. Wij willen daarom ook vooraf met onze opdrachtgevers kijken hoe we deze borging kunnen realiseren. borging is een must voor duurzaamheid.
     
  • "Het resultaat van trainingen is niet te meten, dat is een gevoel"
    Meten is weten! Dat willen we ook graag zoveel mogelijk inzetten bij onze ontwikkelingstrajecten. Stel vooraf heldere doelen en meet achteraf in hoeverre deze doelen gerealiseerd zijn. Een belangrijke vraag in het ontwikkelingstraject is voor ons: "Wat gaan de klanten merken van jouw veranderingen?". Wanneer we dat helder hebben is het ook te meten of dit daadwerkelijk gebeurt. Meten is een belangrijke stap in de duurzaamheid.
 

 
Nieuwsbericht delen