Submenu
29 april 2015

Luisteren

In goede gesprekken is gewoonweg luisteren vaak niet genoeg. Het is belangrijk om je gesprekspartner te laten merken dat je écht luistert! Luisteren is veel meer dan alleen informatie verzamelen. Als je laat merken dat je goed luistert, getuigt dit van respect, aandacht en betrokkenheid. Daarnaast verhoog je het vertrouwen van je gesprekspartner en mensen die goed lijken te luisteren worden over het algemeen sympathieker gevonden.

 

Heb je echt aandacht voor wat je klant je te vertellen heeft? Ben je echt geïnteresseerd? Sta je open voor de visie van degene met wie je een gesprek voert? Vergis je niet, veel mensen voelen feilloos aan als je doet alsof.

 

Je laat merken dat je echt luistert door de volgende 7 stappen in de praktijk te brengen.

 

1.Focus op je gesprek, doe geen andere dingen terwijl je in een gesprek zit

Heb je wel eens gesproken met iemand die tegelijkertijd zijn e mail aan het lezen was? Hij kan wel zeggen “vertel maar, ik luister” maar dit komt niet oprecht over als hij tegelijkertijd iets anders aan het doen is.

 

2.Onderbreek de klant of je gesprekspartner niet, laat hem/haar uitpraten

Onderbreken is eigenlijk zeggen, “wat jij zegt boeit me niet, luister nou maar naar mij”. Maak ook niet de vergissing om te voorspellen wat er wordt gezegd en ga zeker niet alvast bedenken wat  je gaat zeggen als de ander klaar is. Dan luister je niet meer!

 

3.Maak luistergeluiden

Belangrijk met name in telefoongesprekken als de ander niet kan zien of je aandachtig luistert.

 

4.Vat samen wat er gezegd is door de klant, benoem het essentiële punt

Ook al ben je het er niet mee eens. Als je zegt: “ik begrijp dat u wilt dat wij…..” dan  wil dat nog niet zeggen dat je daar aan kan voldoen maar wel dat je het begrepen hebt.

 

5.Vat samen en check of je het hebt begrepen

Check of je het goed begrepen hebt, zo geef je de klant de kans om zijn verhaal nog verder aan te scherpen of zijn idee verder uit te leggen.

 

6.Stel verdiepingsvragen

Vertel de klant dat je het begrijpt en toon daarmee respect voor wat hij/zij denkt en zegt. Zeg nooit dat het niet klopt of niet waar is wat hij zegt. Zeg bijvoorbeeld: “Ik begrijp dat u hier een punt heeft, maar ik begrijp het niet helemaal, kunt u me helpen dit duidelijker te krijgen?”

 

7.Neem niets aan!

Vraag de klant wat hij/zij van je verwacht. Doe geen aannames, je zou het ook niet goed begrepen kunnen hebben.

 

Deze 7 stappen zijn eenvoudig maar niet gemakkelijk. Dit zo doen vereist veel oefening maar bovenal oprechte interesse in je gesprekspartner. Maar hoe anders kan je ander iemand overtuigen van jou standpunt als je gesprekspartner niet overtuigd is dat jij oprecht geïnteresseerd en betrokken bent?

 


Je beker leegmaken – een ZEN verhaal

 

Nan-in is een Japanse Zen master (1868-1912) en hij ontving een professor van de universiteit die was gekomen om het Zen mysterie te onderzoeken.


Nan-in serveerde thee. Hij schonk de beker van de professor vol en bleef gewon schenken. De professor zag dit en kon zich niet meer inhouden en zij: “de beker is vol, er gaat niets meer bij”

 

“Zoals deze beker”, zei Nen-in, “bent u vol van uw eigen meningen en aannames, hoe kan ik u vertellen over Zen als u niet bereid bent eerst uw eigen beker te legen?”

 

 

 
Nieuwsbericht delen