Grappige ezelsbruggetjes om basis communicatieregels gemakkelijk te onthouden.
Submenu
20 mei 2015

Communicatie tips

 

Gebruik LSD; Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Vat het verhaal kort samen en laat de ander reageren. Vraag door als iets onduidelijk is.

 

Laat OMA (wat vaker) thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen.

Als iemand je iets vertelt, laat je eigen oordelen, ideeën en adviezen even voor wat ze zijn, zodat je met een open houding kunt luisteren.

 

Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen

Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag bij twijfel altijd even na of het klopt.

 

Smeer NIVEA: Niet invullen Voor Een Ander.

Als iets niet duidelijkheid of als je iemand al lang kent, vul je al snel andermans bedoelingen in. Dit voorkom je door na te vragen.

 

Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig

Sta open voor een ander, geef deze de kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.

 

Maak je DIK: Denk In Kwaliteiten

Zeker bij wat moeilijke gesprekken kijk je al snel naar wat fout ging. Dat mag, daar kan je veel van leren. Maar vergeet ook niet te kijken naar wat goed ging.

 

Zoek het eens in WWW: Wat Werkt Wel?

Stop met excuses waarom iets niet kan, maar denk na over hoe het wel kan.

 

Wees eens de BOB: Beeldvorming, Oordeelsvorming, Besluitvorming

Tussen het probleem en de oplossing staat de BOB.

 

De H staat voor de W in het alfabet: Hoe en Wat

Hoe je iets zegt is uiteindelijk belangrijker dan wat je zegt.

 

KISS me: Keep It Short and Simple

Hoe korter de boodschap hoe duidelijker deze overkomt bij de ander.

 

Raak de KLUTS niet kwijt: Kijken, Luisteren, (Uit)vragen, Toetsen, Samenvatten

Kijk en observeer eerst wat er is, luister dan naar de ander, stel vragen om het te verduidelijken. Toets vervolgens of wat je denkt ook klopt en vat het vervolgens samen.

 

Wees soms een KOE: Kaken Op Elkaar

We horen ons zelf graag praten. Helemaal in een conflict, waar we graag ons eigen standpunt duidelijk willen maken. Wees de wijze en luister eerst naar de ander, dan is de kans groot dat er ook naar jouw punt geluisterd wordt.

 

Gedraag je als een SPIN: Situatie, Probleem, Impact en Noodzaak

Schat de situatie goed in, begrijp het probleem en de gevolgen hiervan (Impact) en de Noodzaak om het aan te pakken.

 

 

 
Nieuwsbericht delen