Het is weer 'Out-of-office' tijd
Submenu
03 juli 2017

De vakantieperiode nadert. Elk jaar komen we er wel weer een paar tegen: van die quasi grappige out-of-officeberichten. Soms moet ik er kort om glimlachen, maar altijd blijft toch een ongemakkelijk gevoel hangen. Waarom toch?

 

Het is vrijdagmiddag en bijna is het zover. Nog een paar uur ploeteren en dan lekker naar huis. Niet voor het weekend deze keer, maar vanmiddag start de vakantie. Twee weken lang geen last van werkdruk, zeurende klanten en vervelende managers en collega’s. Het is tijd voor mezelf. De batterij moet hoognodig weer eens opgeladen worden. Nog even de laatste e-mails wegwerken en de overige zaken overdragen naar mijn vervangster. En dan: computer uit en met een grote glimlach iedereen gedag zeggen. Oh ja, en deze keer niet vergeten mijn ‘out-of-office’ aan te zetten! Dat leverde vorig jaar een hoop gedoe op...

 

Het is weer zover: de 'BV Nederland' zet gedurende enkele weken haar lopende band op halve toeren. Hoe zorgt u ervoor dat u zelf een zorgeloze vakantie heeft en dat degene, die tijdens uw afwezigheid uw afwezigheidsmelder ontvangt, hiervan niet de dupe is? Wij willen u een aantal aardige voorbeelden uit eigen praktijk niet onthouden:

 

-----

Ik ben afwezig tot 10 juli. Stuur mij voor dringende zaken een berichtje.

 

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker

Afdeling

(contactgegevens ontbreken)

------

Beste lezer, ik ben er morgen weer. Ik ben momenteel afwezig. Mijn e-mail wordt niet doorgeleid. Ik ben dinsdag en woensdag op cursus. Stuur zo nodig een sms of app.

------

Vandaag ben ik niet (meer) aanwezig WANT IK BEN OMA GEWORDEN!! DAAR GA IK EVEN VAN GENIETEN.

------

 

Een goede ‘out-of-office’ tekst bevat de volgende onderdelen:

  • Begin altijd met een aanhef.
  • Bedank uw lezer voor zijn bericht.
  • Vertel tot wanneer u afwezig bent. Wees concreet.
  • Verwijs door naar een collega en vermeld zijn/haar naam.
  • Geef aan hoe en wanneer deze collega bereikt kan worden.
  • Zorg ervoor dat er geen slordigheidsfouten in uw tekst staan.
  • Sluit af met een groet en uw naam.

 

Tone of voice

De manier waarop iets verwoord wordt, is ook zeer bepalend. Houd uw bericht zakelijk en verplaats u in de lezer.

 

Foutloos

Uiteraard horen in een bericht geen typ-, spelfouten thuis. Zorg ervoor dat de zinnen grammaticaal gezien goed opgebouwd zijn. Neem de tijd voor het schrijven van het bericht. Raffel het bericht vooral niet af.

 

Rest ons nog om u een hele fijne vakantie te wensen, of als u niet op vakantie gaat: werk ze! En geniet ondertussen van alle afwezigheidsberichten!

 

 
Nieuwsbericht delen