Submenu

Rendement van Training & Coaching

Training en coaching lijken wel de Haarlemmerolie voor stroef lopende organisaties. Doet het altijd goed in de jaarplannen van de manager, is nauwelijks tegen te spreken door het hoger management en wordt met een goed verhaal verkocht als de oplossing van vele communicatieproblemen. De manager weet niet beter, want zo is hij ook opgeleid en zo gaat het al jaren.

 

Het vreemde is dat veel trainingsbureaus hier vrolijk aan mee doen. De geboden standaardoplossing is twee of drie dagen op de hei. Het garandeert een hoge 'happiness score' na afloop, zeker als er in het luxe hotel ook nog een gezellige bar was. De medewerker keert na de training terug op zijn of haar werkplek. Helaas stelt hij of zij na een paar dagen vast dat de wereld niet veranderd is en besluit veiligheidshalve zelf ook maar niet te veranderen en dus om maar niet te oefenen met de geleerde vaardigheden. Rendement op de trainingsinvestering is dus gelijk aan nul.

 

Nee, trainen is niet zinloos, maar het zou op een andere leest geschoeid moeten worden. Trainen van vaardigheden is een behoorlijk zinloze aangelegenheid wanneer het eenmalig en kortdurend, zonder vervolg, zonder coaching en zonder integratie in een kwaliteitsplan is. Mensen willen best wel veranderen, maar niet op deze kort door de bocht manier.

 

Rendement van Training en Coaching